Nakon sprovedenog prvog javnog poziva za subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila zaključili smo da zainteresovanost građana raste, ali da javnost nije dovoljno informisana o svim korisnim aspektima kupovine električnih vozila. Zbog toga će se Eko-fond, u narednom periodu, posvetiti tome da građane što više informiše o svim benefitima koje oni direktno i indirektno mogu imati kupovinom električnih vozila.
To je, između ostalog, rekao direktor sektrora za finansije, planiranje i realizaciju projekata Fonda za zaštitu životne sredine (Eko-fonda) Andrej Nedović gostujući kao predavač na pripremnoj obuci koja je organizovana u okviru “Climathon Podgorica”.
U svojoj sesiji "Budućnost leži u e-mobilnosti" direktor Nedović govorio je o tome šta je ektromobilnost i zbog čega je ona važna, koliki su njeni stvarni benefiti i koliko ona može uticati na poboljšanje našeg svakodnevnog života. Detaljno je predstavio vrste električnih vozila i istakao njihove glavne komponente i dao konkretne odgovore na pitanja kako funkcioniše električno vozilo, kako se puni, koliko energije troši...
-Elektromobilnost je upotreba svih prevoznih sredstava na električni motor, ne samo automobila, već i trotineta, bicikala, građevinskih i poljoprivrednih mašina. Takođe, bitan aspekt je korišćenje električnih prevoznih sredstava za kompanije koje se bave logistikom, što je po meni jedan od ključnih mehanizama za smanjenje emisije CO2. E mobilnost je za nas važna zato što je emisija CO2 na svjetskom nivou svake godine veća i veća, jer populacija na planetei raste, sve je više korišćenja automobila, a svi znamo da su fosilna goriva ograničena, tako da jednoga trenutka neće više biti fosilnih goriva i zato je neophodno da se ljudi privikavaju na alternativna rješenja odnosno vozila na električni pogon - kazao je direktor Nedović i osvrnuo se na istraživanja međuvladinih panela za klimatske promjene prema kojima je saobraćaj odgovoran za 24 % svih emisija CO2 širom svijeta, te istakao da će po istraživanjima UN-a do 2050. godine 70% svjetske populacije živjeti u gradovima.
Govoreći o benefitima električnih vozila direktor Nedović je istakao da potrošnju električnog automobila mjerimo prema tome koliko kWh potroši na sto kilometara pređenog puta. Kako je naveo, ako je trenutna cijena kWh u Crnoj Gori oko 8 centi, za pređenih 100 kilometara puta nekim manjim električnim vozilom koštalo bi nas okvirno 1 euro, dok neki veći automobili koji koriste i do 25 kWh na sto kilometara, što bi nas koštalo do 2,5 eura. Kao posebnu pogodnost dodao je i činjenicu da električna vozila nemaju servis, ne posjeduju filtere i ne moraju se održavati godišnje na isti način kao vozila sa motorom na unutrašnje sagorijevanje.
Direktor Nedović ocijenio je da je jedan od najvećih izazova emobilnosti u Crnoj Gori to što su električna vozila i dalje relativno skupa. Objašnjava da je cijena visoka zbog toga što potražnja nije onolika kolika bi trebala da bude, a padaće kako bude rasla zainteresovanost. Istakao je da je značajan izazov za emobilnost u našoj zemlji i to što još uvijek nema dovoljno punionica.
-Na teritoriji Crne Gore nema previše punjača, u Podgorici ih ima najviše, na primorju nekoliko, a na sjeveru samo jedan. Neophodno je da se mreža punjača širi, a s obzirom da su brzi punjači dosta skuplji, potrebna je određena podrška države. Zbog toga će Eko-fond u narednoj godini osim kupovine električnih vozila, subvencionisati i ugradnju punionica - istakao je.
Direktor Nedović je zaključio da kroz projekte kao što je „Solari 3000+ i Solari 500+“ građani imaju priliku da po veoma povoljnim uslovima postave solarne panele na svoje domove, a tu struju, između ostalog, mogu da koriste i za punjenje svojih automobila i tako postanu potpuno autonomni.